۱۳۹۷ بهمن ۳, چهارشنبه

مجاهد شهید سیدعلی آهی


مشخصات مجاهد شهید سیدعلی آهی
محل تولد: دهدشت روستای پاده
سن: 26
شغل: معلم شیمی
تحصیلات: فوق دیپلم
محل شهادت: دهدشت
تاریخ شهادت: ۱۳۶۰

مجاهد شهید سیدعلی آهی از ایل سادت امام زاده علی-تیره موسایی  و از تبار کهگیلویه قهرمان بود. او در سال 1335 در خانواده ای  خوشنام و قابل احترام در طایفه سادات امام زاده علی-تیره موسایی بدنیا آمد. دوران کودکی و نوجوانی را در روستای محل تولد و شهر دهدشت گذراند و معلم شیمی شد.  او  در شهر و ایل خودشان بسیار خوشنام و قابل احترام بود و دانش آموزانش او را بعنوان معلمی دلسوز و مهربان و البته فرهیخته بیاد دارند. 
مجاهد شهید سیدعلی آهی در جریان یک درگیری خیابانی در تابستان سال 60  همراه با دوست و همرزمش بهنام قهرمانی مورد اصابت گلوله دژخیمان قرار گرفت و زخمی  شد، سپس  توانست با موتورسیکلتش قهرمانانه  از صحنه درگیری خارج شود، اما پاسداران شب پس از  چندی او را که بشدت زخمی بود، در سردسیر جوخانه دستگیر می کنند و در زندان گچساران محاکمه و به اعدام محکوم میکنند و او را که وضعیت  جسمی بسیار سختی داشت  در شهریور همان سال تیرباران کردند. 
قبل از اعدام وی مادرش را برای  ملاقاتش می برند تا اراده او را درهم بشکنند  اما این مجاهد دلیر و سرسخت ایستاده مردن را به سرخم کردن در مقابل دژخیمان و زندگی در  ذلت و خواری ترجیح داد.  او را تیرباران کردند و شاهدان نقل کردند هنگام خاکسپاری  اثر پنج  گلوله بر بدنش هویدا بود و تابوت وی غرق در خون بوده است. 
جلادان  حاکم تحویل دادن پیکر شهید را مشروط به پرداخت پول همین 5 گلوله از طرف خانواده وی کردند.  
گفتنی است که خانواده وی  اجازه گذاشتن سنگ قبر بر مزار این شهید را نداشتند و بعد از سالیان همین اواخر توانستند بر مزار وی سنگ قبر بگذارند. 


بی شک روزی که انتقام این خونهای به ناحق ریخته شده را پس بگیریم فرامیرسد. 
درود بر او روزی که زاده شد  و روزی که در راه آرمان جامعه بی طبقه توحیدی  و آزادی وطن از  چنگال دیکتاتوری  خونریز جان خود را فدا کرد و روزی که رستگار شد.
نامش جاودان و راهش پر رهرو باد.



پانویس: 
1- با توجه به فاصله زمانی بین دستگیری مجاهد شهید سید علی آهی و تاریخ اعدام او که  چند ماه بیشتر نیست، میتوان دریافت که او از یک روند محاکمه قضایی صحیح برخوردار نبوده است و مانند بسیاری دیگر از مجاهدان راه آزادی در یک دادگاه فرمایشی حکم اعدام گرفته است. کما اینکه پس از اعدامش به خانواده گفته شده بود که  حکم بی گناهی او  صادر شده بود.
2- دوست و همرزم او بهنام قهرمانی نیز در همان ایام تیرباران شد ولی پیکر او را هرگز به خانواده اش تحویل ندادند و کسی از محل دفن بهنام قهرمانی مطلع نیست.

با ما در کانال تلگرام پیشتازان راه آزادی ایران همراه باشید


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر