۱۳۹۴ دی ۲۶, شنبه

مجاهد شهید یدالله جاویدی


مشخصات مجاهد شهید یدالله جاویدی
محل تولد: ممسنى
شغل: منشی
تحصيل:دانشجو
سن: 24
محل شهادت: شیراز
زمان شهادت: 1362

گرامی خاطره مجاهد شهید یدالله جاویدی،فرزند دلاور عشایر فارس
مجاهد شهید یدالله جاویدی از فرزندان مردم خون‌گرم و زحمتکش عشایر فارس و از طایفه معروف جاویدی بود. او تحصیلاتش را در دانشسرای عشایر فارس به‌پایان رساند و سپس برای مدتی در قسمت دبیرخانه اداره عشایر مشغول به‌کار شد. یدالله همیشه چهره‌یی بشاش، روحیه‌یی فوق‌العاده و رفتاری پرمهر و محبت داشت و در همه جا به‌خاطر مردم دوستیش از محبوبیت زیادی برخوردار بود. با شروع دستگیریهای گسترده رژیم در سال 60، یدالله که یک هوادار مجاهدین بود، مجبور شد به‌زندگی مخفی روی بیاورد. یکبار در 4 مهرماه سال 60 به‌طور معجزه‌آسایی از چنگال دژخیمان خمینی گریخت و با هوشیاری از منطقه‌ وسیعی که تحت محاصره پاسداران قرار داشت عبور کرد. مجاهد شهید یدالله جاویدی با سختی‌های بسیار توانست تا سال 61 به‌فعالیتهای خود ادامه دهد اما در سال 61 در یکی از خیابانهای شیراز توسط مزدوران رژیم شناسایی و دستگیر شد. دژخیمان از همان ابتدای دستگیری، این مجاهد محبوب مردم را به‌زیر شدیدترین شکنجه‌های قرون‌وسطایی بردند. شدت شکنجه‌ها به‌حدی بود که یدالله قادر به‌راه رفتن بر روی پاهایش نبود و چهار دست و پا راه می‌رفت و نمی‌توانست به‌تنهایی ابتدایی‌ترین کارهای خودش را هم نجام دهد. اما به‌رغم همه این شکنجه‌ها یدالله در ملاقاتی به‌مادرش گفت: مادر اگر من می‌روم از خون من هزاران یدالله برای این خلق خواهد روئید. و همین روحیه فوق‌العاده بالا و سرزنده او مزدوران شکنجه‌گر خمینی را مستاصل کرده بود. یکی از دوستان یدالله با نقل خاطراتی از او می‌نویسد: «یدالله وصیتنامه خودش را به‌من داد و گفت اگر من شهید شدم تو این‌را به‌مادرم بده و بگو که من تا آخرین قطره خونم مجاهد هستم و مجاهد خواهم بود و جانم را برای رهایی خلق و به‌عشق مسعود فدیه می‌‌کنم. اصلا برایم ناراحت نباش». یدالله که لر بود، ترانه فولکلوریک ”تفنگ دردت به‌‌جونم” را خیلی دوست داشت و درزندان و بیرون همیشه این ترانه را می‌خواند. جلادان خمینی سرانجام در تاریخ 9 خرداد سال 62 یدالله قهرمان را در زندان سپاه شیراز حلق‌آویز کرده و به‌شهادت رساندند. این فرزند دلیر عشایر فارس، استوارو مصمم، ایستاد و با روحیه بالای خود نشان داد که آرمانش، یعنی رهایی مردم و میهنش برایش بغایت مقدس است. استواری او و پایبندیش به‌آرمان و سازمانش، باعث شد که یدالله جاویدی به‌عنوان یک اسطوره مقاومت در قلب و ضمیر تمامی زندانیان و مردمی که او را می‌شناختند نقش ببندد. مردم شریف فارس و به‌خصوص عشایر دلیر آن سامان، مقاومتهای یدالله جاویدی، این مجاهد پرشور و مصمم را سینه به‌سینه برای یکدیگر نقل می‌کردند.

با ما در كانال تلگرام پيشتازان راه آزادي همراه باشيد
Telegram.me/shahidanAzadi

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر