۱۳۹۷ اسفند ۳, جمعه

مجاهد شهید فرزانه پورکشکولی قشقایی


مشخصات مجاهد شهید فرزانه پورکشکولی قشقایی
محل تولد: آبادان
شغل: -
سن: 26
تحصیلات: متوسطه
محل شهادت: شیراز
تاریخ شهادت: 1367

زندگینامه مجاهد شهید فـرزانه پـورکشکولی قشقـایــی
مجاهد شهید فرزانه پورکشکولی‌قشقایی از فرزندان دلیر ایل‌قشقایی سال 1341در آبادان بدنیا آمد. پدرش از نفت‌گران غیور پالایشگاه آبادان و از فعالان جنبش ملی کردن صنعت نفت به رهبری دکتر محمد مصدق در این پالایشگاه بود. به‌واسطه فعالیت‌های پدر، خانواده آنها همواره تحت نظر و کنترل ساواک شاه بود. از این‌رو فرزانه از همان دوران کودکی با فرهنگ مبارزه برای آزادی آشنا گردید. در سال 1346به همراه خانواده به شیراز نقل مکان کرد. در اول شهریور 1350همزمان با یورش گسترده ساواک برای دستگیری اعضا و کادرهای سازمان مجاهدین در حالی که 9سال بیشتر نداشت با یورش ساواک به خانهٴ پدرش به‌منظور دستگیری برادرش، روبه‌رو شد و به این‌ترتیب در کودکی طعم سرکوب و دیکتاتوری را چشید! در سال 1354با دستگیری دو برادرش او برای نخستین‌بار با سازمان مجاهدین خلق آشنا گردید.
فرزانه بین سالهای 55‌تا 57بواسطه تردد به زندان برای ملاقاتی در ارتباط با خانواده‌های زندانیان سیاسی قرار گرفت و هر چه بیشتر با آرمان مجاهدین آشنا گردید. او در جریان انقلاب ضدسلطنتی با شرکت در تظاهرات ، فعالیت‌های انقلابیش را تعمیق کرد. در قیام بهمن که به سرنگونی رژیم شاه منجر شد فعالانه در تصرف مرکزشهربانی شیراز شرکت داشت و به همراه خواهرش «فاطمه» در مسجد وکیل شیراز با ساختن کوکتل‌مولوتف رزمندگان را پشتیبانی می‌کرد! به این‌ترتیب شهربانی شیراز به دست جوانان انقلابی که تنها به کوکتل‌مولوتف مسلح بودند سقوط کرد!  از همان روزهای پس از سرنگونی رژیم شاه به سازمان وصل شد. او در انجمن دانش‌آموزان مسلمان شهر شیراز فعالیت‌های انقلابی و مبارزاتی خود را به اوج تازه‌یی رساند. فرزانه با شروع سال تحصیلی 58-59مسئول انجمن دانش‌آموزان مسلمان دبیرستان سرور آلادپوش در شیراز شد.
وی در مسیر فعالیت‌های سیاسیش، بارها و بارها توسط چماقداران ارتجاع در معرض حمله و هجوم و ضرب ‌و شتم قرار گرفت. فرزانه در تظاهرات 30‌خرداد 1360فعالانه شرکت داشت. پس‌از 30خرداد در تیم‌های پشتیبانی سازماندهی شد و برای رزمندگان مجاهد امکانات تهیه می‌کرد. به‌دنبال اعدام انقلابی آخوند‌جنایتکار دستغیب که به دست شهید‌مقدس «گوهر ادب‌آواز» صورت گرفت، با‌یورش سپاه به خانهٴ آنان در آذر 1360، به زندگی مخفی رو آورد.
فرزانه در دیماه سال 1360 به همراه برادر و خواهرش فاطمه دستگیر و روانه زندان شد. شهید فرزانه در زندان مقاومت شگرفی از خود نشان‌داد و در این‌زمینه بارها و بارها به زیر شکنجه رفت اما هربار با مقاومت سرفرازانه در زیر شکنجه دشمن را تحقیر کرد! دژخیمان در بیدادگاه ارتجاع در‌حالی که هیچ اطلاعاتی از او نداشتند او را به دو سال زندان محکوم کردند! به‌دلیل مقاومت شایانی که در زندان از خود نشان داد پس از پایان حکم، آزادش نکردند و از سال 1362‌ تا‌ 1366 در زندان ملی‌کشی می‌کرد. اما از آنجاییکه رژیم دلیلی برای نگه‌داشتن فرزانه نداشت او را در سال 1366 آزاد کرد.
وی پس از آزادی درصدد وصل مجدد به سازمان بود و در این زمینه تلاش‌های فراوانی کرد. در ارتباط با همین تلاشها در خرداد 1367 دستگیر و روانه زندان شد. پاسداران جنایتکار برای دستگیری فرزانه به خانهٴ آنها یورش بردند. در این یورش پاسداران جنایتکار در پاسخ به اعتراض مادر فرزانه شهید «زینب قشقایی» وی را مورد ضرب‌وشتم قرار می‌دهند که منجر به ایست قلبی و شهادت «زینب قشقایی» گردید. به این ترتیب مادر فرزانه نیز به خیل شهیدان مجاهد پیوست. فرزانهه قهرمان عاقبت در مرداد 1367 در جریان قتل‌عام زندانیان سیاسی سربدار شد.

روحش شاد و یادش گرامی باد

با ما در کانال تلگرام پیشتازان راه آزادی ایران همراه باشید

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر